Hogyan készítsd fel a motorod a télre, hogy a következő motoros szezonban minden rendben legyen?
Ugye Te is szeretnéd, ha tavasszal, a szezon elején pöccre indulna a Drágaság? Ennek a titka, hogy megfelelően készítsd őt fel a télre. Mit kell tenned ennek érdekében? Olvass tovább, mert ebben a cikkben összeszedtük neked az alapvető tudnivalókat.
A legtöbb motoros – a legfanatikusabbakat leszámítva – a téli időszak beköszöntével lerakja a motorját, szögre akasztja a bukót és a motoros szerkóját. A motort azonban megfelelően fel kell készíteni a téli álomra. Így elkerülhetők a kellemetlen és adott esetben költséges meglepetések a szezon elején.
Fontos feladatok a téli felkészítéshez!
Olajcsere
Az éves olajcsere motorok esetében az egyik legfontosabb és legalapvetőbb lépés a karbantartás szempontjából. Ezt elvégezheted akár a szezon végén is, vagy tavasszal, hogy friss olajjal indítsd a szezont. Te döntsd el, melyik kényelmesebb számodra, de semmiképp se feledkezz meg róla!
Tank
Érdemes tele tankolni a motort, mielőtt leteszed. Miért lényeges ez? Műanyag vagy sérülésmentes tank esetében ez különösebben nem fontos, de nem is árt. Ha a fém tartály azonban már kapott ütést, akkor belül könnyen megindulhat a rozsdásodás. Ha tele a tank, akkor a fém nem érintkezik levegővel, így meg van oldva a probléma.
Guminyomás
A benzinkúton a tankolás után a guminyomást is állítsd be. Az sem baj, ha néhány tizeddel többet fújsz bele. Ha azonban lapos a gumi, akkor a téli állás következtében maradandóan deformálódhat és a szezont rögtön gumicserével kezdheted. A középállvány célja is az, hogy tehermentesítse a gumikat, ezért érdemes erre felhúzni a motort. Ha nagyon gondos akarsz lenni, akkor akár elöl-hátul emelőre teheted.
Akksi
Az akkumulátorról is gondoskodnod kell, hogy jó állapotban maradjon a hosszú állás során is. A legjobb, ha csepptöltőre teszed. Ezen egészen tavaszig eláll. Ha kifogástalan az akkumulátorod, akkor az is elég, ha havonta emelt fordulaton járatod a motort kb. negyed órán keresztül. Fontos, hogy mindenképp várd meg, míg bemelegszik a motor, mert különben ez az akció ártalmas is lehet.
Extra ápolás
Ha tényleg dédelgetni szeretnéd a Drágaságot, akkor a krómozott felületeket lekezelheted WD-40-nel, illetve sorra veheted a szervízkönyvben lévő zsírzópontokat.
Karburátor
Karburátoros motoroknál van még egy fontos lépés, hogy megelőzzük a karburátor károsodását. A legegyszerűbb, ha elzárt benzincsapnál kijáratod belőle a maradék üzemanyagot. Ha nincs benzincsap, vagy tökéletesen alapos munkát akarsz végezni, akkor a leeresztőcsavarnál tudod ezt megtenni. Ebben az esetben legyen kéznél egy kis edény, amibe kifolyik a felesleges üzemanyag. Ha ezt a műveletet elvégzed, a karburátor nem fog kellemetlen meglepetéseket okozni tavasszal és a motorod pöccre indul majd.
Hogyan készítsd fel a motorod a télre ha a szabad ég alatt fog állni?
Ha kénytelen vagy szabad ég alatt teleltetni a motort, akkor érdemes ellenőriztetned a hűtőfolyadék fagyáspontját. Kinti teleltetés esetén érdemes még olajos ronggyal ledugózni a kipufogót, hogy a lecsapódó pára kívül maradjon.
Ha mindezekkel meg vagy, akkor már csak a legutolsó lépés van hátra, ami nem kötelező, de érdemes megejteni. A megfelelő takaróponyvával garázsban megóvhatod a porosodástól, a szabadban pedig az időjárás viszontagságaitól.
Tipp: Ha valami szerelni való van a motoron, akkor érdemes télen megcsináltatnod, mivel szerelőknél a tél holtszezon. Így rövidebb idő alatt még akár alaposabb munkát is végezhet, mivel nincs annyira leterhelve, mint szezon alatt. Arról nem is beszélve, hogy tavasszal lesz egy tökéletesen karbantartott motorod, és már nem lesz más dolgod, mint hogy útnak indulj.