Motorozás alapismeretek – 5+1 kötelező motoros védőfelszerelés

5+1 kötelező motoros védőfelszerelés

Ha motorozásra adod a fejed, akkor célszerű, ha a motorozás alapismeretei a fejedben vannak, melyek közül is a legfontosabb, hogy ismerd a motoros védőfelszerelés részeit, azok fontosságával tisztában legyél és tudd, milyen szempontok alapján kell választanod.

Hiába a felülmúlhatatlan szabadság, az utánozhatatlan „szabadvagyok” érzés, a motorkerékpár mind a balesetek, mind a halálos kimenetelű balesetek szempontjából a legveszélyesebb közlekedési eszköz. A többi gépjárműhöz képest a motor igen csekély passzív védelmet nyújt egy esetleges ütközés vagy esés során. Ezért a vezetéstechnikai ismeretek mellett kiemelkedő szerepe van a motoros védőfelszereléseknek.
Motoros védőfelszerelés

Régebben a védőfelszerelés többnyire csak a bukósisakot jelentette, de tanulva a balesetekből és a motorsportban szerzett tapasztalatoknak köszönhetően, mára jelentős fejlődésen ment keresztül. Ennek hála, ma már olyan komplex és minőségi felszerelés áll rendelkezésünkre, melyek „tokától-bokáig” védik a motorost a balesetek során.

Azt is fontos megemlítenünk, hogy a hétköznapi motorosok és a versenyzők védőfelszerelései között alapvető különbség nincs – hiszen a gyártók a legmodernebb kopásálló anyagokat használják -, eltérés inkább a felhasználás területén jelentkezik (pálya, utcai, offroad).

Ahogy a motorok gyorsulnak, úgy igyekszik a jogi szabályozás is lépést tartani a gépekkel: egyrészt különböző szabványokat ír elő a felszerelések gyártóinak, másrészt kötelezi a motorosokat a védőfelszerelések viselésére is.

Tehát, ha motorozásra szánod el magad, az első és legfontosabb, amit tudnod kell, hogy a védőfelszerelések használata nem csak hasznos, de kötelező is.

Lássuk, akkor mik ezek a felszerelések!

A motoros védőfelszerelés egyik legfontosabb része: a bukósisak

A bukósisak a motoros fejét védi, így elsődleges szerepe egy baleset során fellépő gyorsulás csökkentése, és a fejet érő erőhatás energiájának elnyelése.
Motoros bukósisak

A bukósisak felépítése, kialakítása és viselése

A modern bukósisakok szerkezete héjas felépítésű és alapvetően két részből áll. Az egyik egy ütéselvezető, mely elvezeti az ütés energiáját a becsapódási pontból. A másik egy ütésnyelő rész, ami deformálódva nyeli el az ütközés energiájának egy részét. Ezek miatt a bukósisak szigorúan egyszer használatos: az egyszer már deformálódott rész újabb ütközést nem tud kivédeni.

Emellett a bukósisaknak megfelelő kilátást, szellőzést, szél-, zaj-, bogárvédelmet és illeszkedést kell biztosítania. Vannak zárt, felnyitható és nyílt bukósisakok. Legnagyobb a szilárdsága a zárt sisakoknak van, de kényelmük miatt a nyílt és felnyitható kivitel is népszerű.

A motoros szemét a felnyitható plexi védi.  Abban az esetben, ha ilyen plexi nincs, szemüveget kell viselni. Speciális szemüveg való az offroad sisakokhoz, melyek speciális formájú, napellenzős, plexi nélküli zárt sisakok.

A bukósisakok szellőzése beömlőkön keresztül történik, a menetszél okozta terhelést pedig a megfelelő forma kialakításával csökkentik. Az állrészen lévő bemenet hálóval védett a rovarok berepülése ellen.

Egyszerűbb kivitel esetén a sisak rögzítése a fejen történhet csattal, a versenysisakoknál a profibb dupla D-gyűrűs rendszer az elterjedt.

A megfelelő bukósisak kiválasztása

Ahogy fentebb is írtuk, a bukósisaknak megfelelő védelmet, emellett kilátást, szellőzést, szél-, zaj-, bogárvédelmet és illeszkedést kell biztosítania.

Ezen felül fontos megemlíteni, hogy hosszútávú motorozásnál nem mindegy a sisak súlya sem, hiszen a könnyebb fejvédő kevésbé terheli meg a nyakat.

A sisak kényelmes kiképzése, a fejformához való illeszkedése, a megfelelő méret kiválasztása azért kiemelten fontos, mert bármilyen fennálló kényelmetlenség könnyedén elvonhatja a motoros figyelmét.

A bukósisak tisztítása

A bukósisak belső tisztítása jelenthet nagyobb gondot. Ennek megoldására a gyártók vagy kivehető bélést gyártanak bele, vagy ajánlott maszkot (balaklava) hordani alatta.

A sisak külső részét használat után mihamarabb érdemes bogártalanítani, amit vízzel és szappannal tudunk megtenni. Ennél durvább vegyszert nem célszerű alkalmazni, mert gyengítheti a bukósisak héj anyagát.

A motoros védőfelszerelés alapdarabja: a motoros ruházat

A motoros védőruházat legfontosabb szerepe, hogy eséskor ellenálljon a fellépő súrlódásnak és megvédje a motoros bőrét a horzsolásoktól.
Motoros védőruházat

Milyen követelményeknek kell megfelelnie egy motoros ruházatnak?

  • megfelelő rugalmassággal kell rendelkeznie
  • védeni kell az időjárás viszontagságaitól
  • láthatóvá kell tenni a motorost
  • lehetőség szerint szellőznie kell stb.

Miből készül a védőruházat?

A kopásállóság érdekében első sorban a bőrt használják a motoros védőruházatok kialakításakor. Ez többnyire marhabőr, drágább ruhákban a még ellenállóbb kengurubőrt használják.

Mivel a bőr hátrányai közé sorolható, hogy nem szellőzik, vannak „nyári” kivitelű ruhák és szintetikus anyagból készült szövetek is. Ezeknek ugyan a kopásállósága nem olyan jó, mint a bőr esetében, kényelmes viselésük és kedvező áruk miatt azonban igen elterjedtek.

A bőr kopásállósága igen jó, de mivel a határok itt is végesek, a ruha legkritikusabb pontjain fémbetétekkel (például titánnal) erősítik meg.

A védőruházat kiválasztása

A motoros védőruházat lehet:

  • Egyrészes: overál típus, inkább a sportban közkedvelt
  • Kétrészes: kabát és nadrág, mely praktikus a hétköznapokra
  • Női és férfi szabású
  • Üléspozíció szerint: túra vagy verseny
  • Csizmához képest: alá vagy fölé kerül a csizma

A motoros ruha kiválasztásánál a fentiek figyelembevételével törekedni kell a maximális illeszkedésre, ami elengedhetetlen a protektorok használhatóságához.

Érdekesség: 1976-ban Straub Tamás találta fel a légzsákkal felszerelt motoros ruhát, mely jelenleg az egyik legintenzívebb fejlesztési irány a ruházati kategóriában.

Motoros védőfelszerelés: a kihagyhatatlan kiegészítők

Motoros kesztyű

Legtöbbször bőrből készül, drágább modelleknél szénszál- és fémbetéttel. Emellett gyakoriak a textilkesztyűk is. A motoros kesztyű fő feladata, hogy esés során megvédje a motoros kezét a horzsolásoktól.

A kesztyűk esetében fontos szempont a kormánnyal való kontaktus, így a motor visszajelzéseit megfelelően közvetíti. A tenyérrészt ennek érdekében szokás szarvasbőrből készíteni.
Motoros kesztyű

Motoros csizma

A motoros csizma a kipufogó okozta égési sérülések, az útról felverődő törmelék, illetve bukás során a boka kicsavarodása és egyéb traumák ellen véd.

A gyártók bőrből és műanyagokból készítik, kialakításánál a fő szempont a boka védelmén van. Emellett fontos a szellőzés és a vízállóság is.

Protektorok

A protektorok azok a ruhába épített, vagy külön is viselhető védőfelszerelések, melyek egy baleset során a deformálódásukkal csökkentik a traumát (hasonlóan a bukósisakhoz), illetve kialakításuknak köszönhetően gátolják a sérülést.

+1 védőfelszerelés: Légzsákos motoros kabát

A légzsákos motoros dzseki egy magyar mérnök, bizonyos Straub Tamás ötlete és szabadalma volt, mely sajnos jelentősen megelőzte korát és nem keltett túl nagy érdeklődést.

Jó 20 évvel később (sajnos a szabadalmi védelem lejárta után) sikerült másnak „újra feltalálni” és így számos nemzetközi elismerést besöpörni érte.

Légzsákos motoros védőruhák

Mint a különleges felszerelések zömét, a légzsákos motoros ruhát is a versenysportban kezdték el fejleszteni.

2006-ban került bemutatásra az első légzsákos bőrruha prototípusa, ami baleset esetén felfújódik, így védi meg a motoros hátát, mellkasát, nyakát és belső szerveit.

Napjainkban már egyre több gyártó kínál ezzel a technológiával rendelkező motoros védőruházatot, azonban az új technológia jelentősen megnöveli a ruhák árát, így sajnos még nem terjedtek el túlságosan.

Hogyan működik?

A ruhába egy felfújható párnát építenek, amelyet eséskor egy CO2-patron tölt meg gázzal. Így a ruhába épített légzsákok a másodperc tört része alatt fújódnak fel és védik meg a viselőjét.

A rendszer legbonyolultabb eleme maga a nyitószerkezet, vagyis, hogy mikor, mire aktiválódik a patron és fújódik fel a légzsák. Többféle variáció is létezik:

  • Rögzítő kábel, mely a motorost köti össze a motorral: amikor a motoros leesik a járműről megrántja a kábelt, ez hozza működésbe a légzsákokat.
  • Rendszer, mely a motor dőlésszögét és lassulását vizsgálja: sokkal bonyolultabb és drágább, de biztonságosabb.

A fentiekből jól látható, hogy a motoros testi épségét teljesen a védőruházat biztosítja ezért nem csak kötelező, de jól felfogott érdekünkben fontos is viselnünk.

Ugyancsak nem érdemes a védőfelszerelés árán spórolni. Gondold át jól, milyen célra vásárolsz ruhát és annak milyen követelményeknek kell megfelelnie. Ennek tekintetbe vételével válaszd ki a számodra legmegfelelőbb, minden elvárásnak megfelelő védőfelszerelést.

Ha elszántad magad, akkor a Jelentkezés menüpontra kattintva jelentkezhetsz tanfolyamra!

5/5 - (454 szavazat)