Milyen a jó motoros felszerelés?

Motorozáshoz nem elég, ha megvan a motor, felszerelés is kell hozzá! Nem mindegy azonban, hogy milyen ruhát, cipőt, csizmát és egyéb védőfelszerelést választasz. Bukósisak is többféle van. Te tudod, hogy számodra melyik a legalkalmasabb? Ha még sok a kérdőjel benned, akkor itt megtalálod a válaszokat.

Ha számodra is fontos, hogy motorozás közben biztonságban is érezd magad, akkor fontos, hogy olyan motoros felszerelést válassz, amely a te számodra a legmegfelelőbb. A választáskor mindenképp fontos szempont, hogy milyen motoron hasítasz, túrázni szoktál vagy sportpályán használod-e a motorodat. Ezek a szempontok nagyban befolyásolják, hogy milyen felszerelésbe érdemes beruháznod.

Milyen legyen a motoros ruha?

Ami a motoros ruhát illeti, az első, ami sokakban felmerül, hogy a bőr vagy a textil ruha lesz-e megfelelő. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is, ezért fontos, hogy számodra mik a lényeges szempontok motorozáskor.

A bőrruha előnye, hogy a legbiztonságosabb motoros ruhák bőrből készülnek, hiszen nem szakad vagy olvad el. Nemes egyszerűséggel addig kopik a bőröd helyett, amíg el nem fogy. Ez akkor fontos, ha esés után sokat csúszol a földön. Ezért kötelező motorversenyeken a bőrruha. Ennek a fajta biztonságnak azonban ára van, hiszen kánikulában eszméletlen meleg tud lenni, míg hidegben fázol benne. Ezen a problémán még az aláöltözéssel sem igen lehet segíteni, hiszen a jó bőrruha szűk, és nem fér már el alatta egy plusz réteg.

Ezzel szemben a textilruha kényelmes és praktikus viselet. Igaz, hogy kevésbé bírja a csúszást, mint a bőr, mert előbb utóbb kiszakad, de nyáron sokkal előnyösebb egy könnyű nyári dzseki, és ebben is védve vagy a protektoroknak köszönhetően. Túrázáshoz jó szolgálatot tesz egy tárolókkal, szellőzőkkel és bélésekkel felszerelt textil dzseki. Ennek a zsebeiben minden elfér, ami fontos, és ha elkap egy eső, könnyen vízállóvá teheted vagy hidegben berakhatod a termo bélést.

Közúti motorozáshoz vagy túrázáshoz a textil ruha tökéletesen megfelel, hiszen ezek is el vannak látva a megfelelő protektorokkal, és közúton ritkán fordul elő a hosszan tartó csúszás az aszfalton, mert előbb landolsz az útszéli árokban. Ha azonban sportpályán száguldasz a kedvenc sportmotoroddal, akkor érdemes bőrruhát választanod.

A motoros cipő vagy a csizma a legjobb választás?

Általánosságban elmondhatjuk, hogy a cipő kényelmesebb, a csizma pedig biztonságosabb, de azért nincs akkora különbség, mint egy tornacipő és egy síbakancs esetén. A motoros cipők is el vannak látva a megfelelő védelmi rendszerrel: van bennük bokaprotektor, sarok- és lábfejerősítések, valamint a merevített talprész is megvan. Egyedül csak a sípcsontvédő hiányzik belőlük a csizmákhoz képest, viszont nagy részük még vízálló is.

A motoros csizmák esetében a gyártók a biztonság mellett a kényelemre is törekednek, ezért különféle rugalmas betétekkel látják el a csizmákat. Így nem csak motorozni, hanem járni is lehet bennük. A szellőzésre is nagy gondot fordítanak, hiszen a komfort szempontjából is lényeges, hogy ne fülledjen bele az ember lába.

A bőrből készült csizmák sokkal kényelmesebbek, mint a műbőrből készült modellek. Ha lendületesen motorozol és kanyarodáskor szeretsz jócskán bedőlni a motorral, akkor fontos, hogy olyan csizmát válassz, amelyik rendelkezik cserélhető koptatóval. Túrákhoz alap, hogy a cipő vagy a csizma, amit választasz, vízálló legyen. Ha városban robogsz vagy munkába jársz a motorral, akkor a jó szellőzésre kell odafigyelni. Gondold át, hogy számodra mely szempontok a legfontosabbak, és ezek alapján hozd meg a végső döntést!

Milyen a biztonságos bukósisak?

A bukó lehet nyitott, felnyitható vagy teljesen zárt. Az, hogy számodra melyik a legjobb választás, attól is függ, hogy milyen motorral és milyen tempóval motorozol. Ha egy robogóval járod a várost, akkor a nyitott bukósisak tökéletesen megfelel. Sokan azt gondolják, hogy ez nem véd megfelelően, mert nyitott az eleje.

A bukósisak elsődleges célja, hogy az agykoponyát védje az eséskor. Ennek a követelménynek a nyitott sisakok is tökéletesen megfelelnek. A nyitott bukó előnye még, hogy könnyebben észre lehet benne venni a kerék előtti kátyúkat vagy csatornafedeleket, mivel nincs állrésze. Hátránya, hogy egy bizonyos sebesség fölött a menetszél és a zaj miatt kellemetlen a nyitott bukó viselése.

Ilyenkor jön képbe a felnyitható állú bukósisak, hiszen ennek a szél- és zajvédelme sokkal hatékonyabb, mint a nyitott sisaknak. Ennek előnye, hogy ha akarod nyitott, ha akarod zárt, ezért rendkívül praktikus tud lenni, ha a nyári melegben a piros lámpánál kell várakoznod. Ilyenkor csak felpattintod az állát és máris jobb a közérzeted. Túrázáskor is jó szolgálatot tesz a felnyitható állrész, hiszen térképolvasáshoz vagy fotózkodáshoz praktikus, hogy egyszerűen és gyorsan fel tudod nyitni.

Amikor azonban az országúton száguldasz, akkor a lehajtott állvédő megvédi az arcodat, szemedet a széltől és még a becsapódó bogaraktól is. Hátránya viszont, hogy ez a fajta sisak súlyra a legnehezebb, és jobban igénybe veszi a nyakizmokat. Ez sportos motorozásnál lehet hátrány.

Versenyzéshez, sportpályákra érdemes lehet zárt bukót választani, mert árkategórián belül ez biztosítja a legjobb a szél- és zajvédelmet, és ennek a legkisebb a légellenállása is. Ezen kívül súlyra is jóval könnyebb, mint a felnyitható változat. Ugyanakkor a zárt sisakot a legnehezebb fel- és levenni, ezért közúti motorozásnál vagy túrákhoz kifejezetten hátrányos, hiszen zárt bukóban kommunikálni is igen nehéz.

Sokan gondolják, hogy a zárt bukósisak biztonságosabb, mint a felnyitható állú, de ez nem így van. Tesztek igazolják, hogy a felnyitható sisakok is ugyanolyan jól védenek, mint zárt társaik. Igaz, hogy ha baleset történik, akkor a zárszerkezet a gyenge pont, de ez csak az ütközéskor megy tönkre és az állrész csak ezután nyílik ki.

Melyik gerincvédő a legbiztonságosabb?

Léteznek kabátba rakható vagy külön felehető gerincprotektorok. A kettő közül valamelyiket mindenképp érdemes viselned motorozás közben, de csak akkor, ha fontos számodra a biztonságod és a testi épséged. Mivel eséskor a gerinc könnyen sérül, ezért a gerincprotektor az egyik legfontosabb védőfelszerelésnek számít.

Nagyon fontos, hogy 100 dzsekiből 99-be nem tesznek gyárilag gerincportektort! A dzsekik hát részében csupán egy szivacsot találsz, melynek helyére kerül majd az a gerincvédő, amit kiválasztottál. A szivacs segít a megfelelő forma kiválasztásában. A beépített gerincvédő azért praktikus, mert nem kell külön vesződnöd a felvételével, hiszen amikor felveszed a dzsekit, a hátad is védve van. Hátránya lehet, hogy a zseb korlátozza a kabátba rakható protektor méretét és ezzel együtt a védett terület nagyságát is.

A külön felvehető protektor jóval nagyobb lehet, és védelmet nyújthat akár a farokcsonttól egészen a nyaki gerincig. A szélessége sincs korlátozva és bármelyik ruhád alá felveheted. Ez a gerincvédő biztonságosabb, mint a beépített protektorok, és akkor is praktikus, ha több dzsekid is van hideg-meleg időjárásra, túrázáshoz vagy városi motorozáshoz. Ebben az esetben nem kell mindegyik kabátba külön protektor, hiszen a külön felvehető gerincvédő mindegyikhez megfelelő.

Tároláshoz a doboz vagy a táska a nyerő?

Ha fontos számodra, hogy a cuccaid tökéletes biztonságban legyenek, akkor a kulcsra zárható doboz megnyugtató választás. Ezekbe a kemény dobozokba egészen biztosan senki nem fog tudni belenyúlni, míg a cipzárral zárható szövettáska már könnyebb préda lehet. Igaz, hogy szövettáskából is létezik zárható verzió, de ezeket akkor is könnyebb kihasítani, mint egy zárható dobozt felfeszíteni, pláne, ha alumínium dobozról van szó.

Túrázáshoz a zárható doboz biztonságosabb, de ha nem akarod a csomagokkal megpakolt motort sehol otthagyni, akkor megfelelőek lehetnek a puha nyereg-, ülés- vagy tanktáskák. Ezek olcsóbbak is, mint a dobozos tárolók. Ugyanakkor lehet, hogy érdemesebb a biztonságosabb dobozt választani, mert túrázás közben nehéz mindig szem előtt tartani a motorod. Gondolj csak bele, hogy egy városnézésre biztosan nem fogod magaddal vinni a kétkerekűt.

A doboz azért is előnyös, mert ha ügyesen pakolsz, és marad még benne hely, akkor még a bukódat is belerakhatod, és azt sem kell cipelned. Ennek a kényelemnek és a biztonságnak az az ára, hogy a dobozok árfekvése magasabb, és speciális, kifejezetten a te motorod típusához gyártott tartókonzol szükséges hozzá. Ezt külön kell majd hozzá megvásárolnod.

Lehet, hogy úgy gondolod, sokkal menőbb rövidnadrágban és pólóban száguldozni, de hidd el, ha becsúszik egy gikszer, akkor nagyon hamar megbánhatod a gondatlanságodat. Igaz, hogy a póló olcsóbb, mint a megfelelő védőfelszerelés, de ez utóbbin az életed is múlhat. Ezért érdemes a védőfelszerelésre elköltött pénzre nem kiadásként, hanem befektetésként tekinteni.

A kiegészítőkről és motoros felszerelésekről az 5+1 kötelező motoros védőfelszerelés című cikkünkben is írtunk!

5/5 - (438 szavazat)